LICHTENVOORDE – De Achterhoek heeft zich tijdens het jaarlijkse Lentefestival in Den Haag gepresenteerd als demoregio voor Nederland. Tijdens de veertiende editie van het evenement gingen bestuurders uit de regio in gesprek met Tweede Kamerleden over de manier waarop landelijke uitdagingen op het gebied van wonen en economie in de Achterhoek kunnen worden aangepakt en vervolgens breder kunnen worden toegepast.

Achterhoek profileert zich in Den Haag als proeftuin voor landelijke opgaven. – Foto: Jerry Lampen
Onder de titel ‘De Achterhoek als Demoregio: Nederland in het klein’ benadrukte de regio haar ambitie om als proeftuin te fungeren voor innovatief beleid. Volgens Mark Boumans, voorzitter van de Achterhoek Ambassadeurs, draait het daarbij niet alleen om het uitdragen van regionale belangen. “We zijn hier vooral om te bespreken hoe beleid in de praktijk uitwerkt en hoe we die praktijk samen kunnen versterken, verbeteren en versnellen.”
Oproep voor meer ruimte in woningbouw
Een belangrijk onderwerp tijdens het festival was de woningbouwopgave. De Achterhoek pleitte voor meer maatwerk vanuit het Rijk, zodat ook kleinere bouwprojecten met een grote maatschappelijke meerwaarde in aanmerking komen voor ondersteuning.
Volgens Boumans kan de regio een belangrijke bijdrage leveren aan de nationale woningbouwambities. Daarbij moeten woningbouw, bereikbaarheid, energie-infrastructuur en economische ontwikkeling volgens hem in samenhang worden bekeken. Met name een goede bereikbaarheid van en naar de regio is volgens de Achterhoek essentieel voor verdere groei.
Meer aandacht voor maakindustrie
Ook de economische positie van de regio stond centraal. De Achterhoek presenteerde zich als een belangrijke MKB- en maakregio, met een sterke aanwezigheid van zowel hightechbedrijven als familiebedrijven.
Boumans waarschuwde dat nationaal beleid en investeringen vaak vooral op stedelijke gebieden zijn gericht. Daardoor blijven kansen in regio’s als de Achterhoek volgens hem onderbenut. De regio pleit daarom voor een industriebeleid waarin de volledige waardeketen centraal staat en waarin de Achterhoek structureel wordt betrokken als partner.
Kamerleden zien belang van samenwerking
Aanwezige Kamerleden onderschreven het belang van samenwerking tussen regio en Rijk. VVD-Kamerlid Arend Kisteman stelde dat zowel Den Haag als de Achterhoek elkaar nodig hebben om economische ketens goed te laten functioneren.
Ook GroenLinks-PvdA-Kamerlid Lisa Westerveld benadrukte dat woningbouw nauw samenhangt met andere vraagstukken, zoals voorzieningen, onderwijs en bereikbaarheid. Zij sprak waardering uit voor de oplossingsgerichte aanpak van de Achterhoek en het gesprek over gezamenlijke verantwoordelijkheid tussen regio en Rijk.
Moties op ‘wonopolygeld’
Als opvallende actie ontvingen Kamerleden tijdens het evenement kant-en-klare oproepen voor moties, afgedrukt op zogenoemd ‘wonopolygeld’, een knipoog naar Monopoly-geld. Daarmee wilde de regio onderstrepen dat zij zelf investeert in haar opgaven, maar daarbij ook steun vanuit Den Haag nodig heeft.
Volgens Boumans brengt de positie als demoregio niet alleen kansen, maar ook verantwoordelijkheid met zich mee. “Door de Achterhoek als demoregio te positioneren, leggen we de lat ook voor onszelf hoog. De houding die daarbij past is: kom maar op, met de opgaven, met samenwerken en met de uitvoering.”
Geschreven door Sven Dimmendaal
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@leuk.fm
